Liefde

Je bent wat traag, 
maar ik zie je graag,
Een beetje plagen
is liefde vragen?

In de liefde is geduld een schoon deugd,
en brengt me veel vreugd.
De liefde maakt blind,
en maakt je naïef als een kind.

dieren elfjes

Kat
Melk geven
Ronken en miauwen
Spelen met de bazin
Miauw

Hond
Woef woef
Spelen en strelen
Liefde en pootjes geven
Gezellig

Parkiet
Braaf vogeltje
Geel en blauw
Mag niet gaan vliegen
Regen!

De Nieuwe Kaai – 8 mei 2026

Vrijdag 8 mei kwamen we opnieuw samen voor Zilveren Verhalen in wzc De Nieuwe Kaai. Vooraf was ik een beetje zenuwachtig. Ik had namelijk niet zoveel nieuw werk bij als anders. Sommige teksten hadden een aantal bewoners al eens gehoord. Maar zoals zo vaak bleek dat helemaal geen probleem te zijn. Integendeel zelfs. Een deelneemster vertelde dat ze De Typmachine nog kende van een vorige keer, maar dat ze het opnieuw een mooi verhaal vond. Dat was eigenlijk een fijne reminder: niet alles moet altijd nieuw zijn om opnieuw te raken.

Verder las ik nog enkele eigen teksten voor, waaronder dus De Typmachine, maar ook terug Versje voor beginners, Gebakje, Alfabet, Elektrieker en Vijf zintuigen. Daarnaast lazen we ook samen het prachtige gedicht Voor een dag van morgen van Hans Andreus.

Zoals altijd schreven we ook vooral samen nieuwe poëzie. We begonnen met elfjes — korte gedichtjes van elf woorden. Het eerste ontstond rond stilte en bergen.

Een gedichtje dat tegelijk poëtisch én heerlijk spontaan werd. Ik moest er alleszins om grinniken.

Daarna schreven we een tweede elfje over De Nieuwe Kaai zelf.

Ook het langere groepsgedicht over De Nieuwe Kaai bracht veel herkenning naar boven. Bewoners vertelden hoe de buurt veranderd is doorheen de jaren, over de oude boten, het water, de gezelligheid en het vakantiegevoel dat de Kaai hen geeft. Er werd gelachen toen het gedicht uiteindelijk eindigde met een “kater” na een bezoek aan het Boothuis.

Later ontstond ook nog een bijzonder liefdesgedicht dat begon als een elfje en langzaam veranderde in een rijmgedicht.

Wat deze sessie opnieuw zo mooi maakte, was hoe ernstig en grappig perfect naast elkaar mochten bestaan. Er werd gepraat over ouder worden, technologie, herinneringen en liefde, maar even goed werd er gelachen met typemachines, advocaten en katers aan het water.

Dankjewel aan iedereen van De Nieuwe Kaai voor alweer een warme namiddag vol verhalen, muziek, humor en poëzie. 💙

Diefstal

Frederik was een aardige jongen
die dacht dat hij geen meisje krijgen kon.
Hij was van dat idee volledig doordrongen.
Het was daarom dat hij een plan verzon.

Hij zou de knappe An op date vragen.
Zijn goede aard zou haar nooit kunnen betoveren,
dus hij zou haar met criminaliteit behagen.
Zo dacht hij haar hart te kunnen veroveren.

Op school vroeg hij heel casual: “Hey, hoe ist?”
Dit herhaalde hij een aantal keren.
Enkel dit, geen cadeau van een bloemist,
zelfs geen chocolade, gedichtjes of knuffelberen.

Frederik bleef volharden in zijn stuursheid.
An zou hem ooit wel opmerken.
Hij was zelfs tot slechte schoolresultaten bereid.
Thuis begon hij ook al tegen te werken.

Voor berispingen riep zijn moeder hem soms apart.
Zijn vader schudde zijn hoofd gewoon bars heen en weer.
Broer en zus negeerden hem nog steeds even hard
en Willy, de hond, kwispelde niet zo vaak meer.

Frederik trok het zich allemaal niet zo hard aan.
Voor de 57ste keer vroeg hij nog eens: “Hey, hoe ist?”
Hij bleef voor An gaan.
Totdat ze opeens zijn naam wist.

Het plan van Frederik was niet zo uitgebreid.
Toen hij dan zijn naam hoorde uit haar mond,
kreeg hij van al die moeite wat spijt.
Hij zakte namelijk compleet door de grond.

Hij stotterde snel het woord ‘date’.
Het was het enige dat hij uit zijn strot kreeg.
Zijn haar was nat van het zweet.
Zijn hoofd leek verder leeg.

An stond even wat te grijnzen.
Ze zei toen toch heel rustig: “Oké.”
Ze had er niet zo lang over moeten peinzen.
Wat zat het Frederik even mee!

Hij deelde wat knuffels uit toen hij thuiskwam.
Vader, moeder, broer en zus moesten er aan geloven.
Willy kreeg lekkere brokken in plaats van een droge boterham.
Zelfs schoolwerk kon zijn geluksgevoel niet uitdoven.

Ze gingen toen samen naar de bioscoop.
Hij stond haar verlegen op te wachten.
An en hij gezellig hand in hand was zijn grote hoop.
De afloop van zijn plan was nog steeds afwachten.

De film begon bijna en het ticketje kopen moest nog gauw.
(Uiteraard zei Frederik: “Ik zal betalen.”)
Ze gingen in stilzwijgen door het gebouw.
Ze stonden aan het winkeltje om wat snacks te halen.

An koos wat popcorn en een flesje drinken.
Frederik stond wat bij de M&M’s te dralen.
De moed begon hem in de schoenen te zinken.
Toch zei hij: “Ik ga niet betalen.”

Want nu zou het plan in werking treden.
“Ik ga dit stelen, speciaal voor jou.”
Hij zou de wereld der criminaliteit betreden.
Hopelijk niet met al te veel berouw.

‘Ik hoef zelfs niet één gestolen M&M.
Ik heb m’n popcorn toch al?” zei ze geremd.
“Je verdient eens iets extra”, zei Frederik met een stoere stem.
Hij stak de M&M’s onder zijn hemd.

Ze stonden te wachten aan de kassa’s.
An wat draaiend met haar ogen.
Camera’s hingen er massa’s.
Zijn plan leek opeens wat bevlogen.

Het drinken en de popcorn betaalde Frederik zonder beven.
Hij durfde nog een knipoog aan de kassierster te bezorgen.
Zij leek er niets om te geven,
maar An maakte zich zorgen.

“Waarom steel je nu iets?”
vroeg ze buiten gekomen,
“Sommige mensen hebben helemaal niets.”
Haar oren begonnen te stomen.

Frederik voelde zich natuurlijk slecht.
Van kalmte was bij An geen sprake.
de diefstal beviel haar niet echt.
Hij maar hopen dat het hem stoer zou maken.

Hij kon zich voor meer kwaadheid niet behoeden.
An was niet te bedaren.
Wanhopig door haar woede
begon hij maar alles te verklaren.

“De vrouw aan de kassa is mijn tante, An!
Kan je met dat roepen stoppen?
Mijn tante wist er op voorhand alles van.
Ik heb daarstraks al betaald, haar kassa gaat kloppen.”

An begon te schateren, ze kon het niet staken.
Grinnikend met gekke knorren en al.
“Er zijn vele manieren om indruk te maken.
Ik dacht dat het gekste was dat iemand M&M’s voor mij stal

Totdat je me net vertelde dat je deed alsof.
Het was toch zo al goed toen je je eigenheid behield.
Jij bent zo toch al tof?
Wat heeft je eigenlijk bezield?”

“Ik ben niet zo bijzonder”, zei Frederik,
“Ik ben niet stoer en heb blijkbaar geen denkend brein.
Ik ben gewoon maar ik.
Jij bent geweldig en dat wou ik ook zijn.”

An reageerde: “Een beetje bescheidenheid is niet mis,
maar onzekerheid is voor jou niet fijn.
Weet je wat net leuk aan deze date is?
Dat ik bij jou gewoon mezelf kan zijn.

Het was echt niet nodig dat je je zo gedroeg.
Je hoeft totaal niet te stelen.
Gewoon jezelf zijn is altijd genoeg.
Ben ik het niet, er zijn er zovelen.

De intentie is hetgeen dat telt.
Vanuit een goed hart kan veel gebeuren.
Dat alleen al maakt je een held.
Dus probeer jezelf zo niet af te keuren.”

Frederik kreeg weer geen woorden over zijn lippen.
Van haar wijsheid was hij onder de indruk.
Hij wist nu zeker dat niemand aan An kon tippen.
Gewoon oprechtheid is de truc.

Maar eerlijkheid naar zichzelf toe,
was waar hij mee moest beginnen.
De date ging weer verder, wil je weten hoe?
Dat moet je als lezer zelf maar verzinnen.







Liefde

Liefde
vol mankementen...
We vragen raad
aan een goed advocaat,
aan een man die veel praat.
Dan komt het goed
met een lach op onze snoet.
Dat is hoe het moet!

De Nieuwe Kaai

Aan de Nieuwe Kaai verandert veel, 
de oude boten zijn niet meer heel,
ze zien in plaats van wit, heel geel.

De mensen zijn er vrolijk, blij en zoveel meer.
Er is veel gezelligheid en sfeer,
plezier maken we er zelf elke keer

De mooie boten aan het water,
geven sfeer aan de avond een beetje later.
Na het bezoek aan het boothuis hebben we een kater...




LDC Albert Van Dyck – 21 april 2026

Verslag Zilveren Verhalen – LDC – 21 april 2026

Dinsdag 21 april waren we opnieuw samen in het LDC voor een kleine, gezellige sessie Zilveren Verhalen. Met twee deelnemers werd het een kort maar krachtig samenzijn: rustig, warm en met veel ruimte voor elkaars verhalen.

We begonnen bij het huishouden. Ik las enkele korte, humoristische versjes voor over strijken, stofzuigen, een verdwenen Roomba, barbecue-afwas en een wc-ontstopper. Al snel kwamen de verhalen vanzelf: over dagelijks afstoffen, graag proper wonen, geen poetshulp willen omdat bezig blijven belangrijk is, en over hoe een vinger over de kast soms al genoeg controle geeft.

Daaruit groeide het eerste gedicht, poetsen.

Ook de afwas kreeg een plaats in een elfje. Simpel, herkenbaar en helemaal juist.

Daarna las ik mijn verhaal over bingo en een flamingo voor. Het is een speels verhaal over een chagrijnige man, een vrouw die hem helpt, een flamingo als hoofdprijs en uiteindelijk ook een beetje vriendschap en liefde. Het bracht ons bij spelletjes, bingo, kaartjes spelen, Yahtzee, Triominos en zelfs schaken.

We praatten verder over vrije tijd: puzzelen, kleuren, wandelen, de krant lezen, koers kijken, televisie als gezelschap, stilte die soms te stil is, en het belang van bezig blijven. Ook daaruit ontstond een tweede groepsgedicht over vrije tijd.

Tussendoor luisterden we naar Waltz of the Flowers van Tsjaikovski. De muziek bracht meteen herinneringen aan dansen, walsen, trouwdansen en spiegeltenten naar boven. Daarna las ik ook mijn verhaal over Jos, Hugo en Olga in de spiegeltent: een verhaal over jaloezie, misverstanden en hoe de kortste weg naar iemand soms niet rechtdoor loopt.

We sloten af met mijn gedicht over de schommel, als kleine metafoor voor het leven: heen en weer, op en af, soms spannend, maar toch gedragen door ritme.

✨ Het was een eenvoudige, fijne sessie. Geen grote groep, geen groot spektakel, maar wel precies wat Zilveren Verhalen mag zijn: samen zitten, luisteren, vertellen, lachen, herinneren en woorden geven aan gewone dingen die eigenlijk heel veel betekenen.

👉Heb jij ooit gedicht over het huishouden? Laat het me weten via info@zilverenverhalen.be

Vrije tijd

Ook al ben je op pensioen
overdag moet je iets doen,
puzzelen, krant lezen, koers kijken of kleuren,
buiten wandelen tussen alle lentegeuren.

Iets nieuws dat aankomt kan plezant zijn,
of TV kijken vinden we ook wel fijn
Belangrijk is het bezig zijn in onze vrije tijd
dat lukt soms wel, ook niet altijd.